به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، سفره حضرت رقیه(س) برای دومین سال متوالی میزبان بیش از ۵ هزار زائر و مجاور رضوی بود.

دست‌های بانوی سه‌ ساله‌ای که گره‌های بزرگ زندگی را باز می‌کند

به گزارش قدس خراسان، ماه صفر با شهادت دردانه دختر امام حسین(ع) آغاز می‌شود و بسیاری از دل‌های گرفتار، از این بانوی سه ساله مدد گرفته و گره‌های بزرگ زندگیشان به دستان کوچک او باز شده است. 

توسل مادری به بانوی سه ساله

مثل مادری که در گوشه مراسم بزرگ سفره حضرت رقیه(س) که برای دومین سال متوالی با حمایت بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی برگزار شده، ایستاده است و تا نام حضرت رقیه(س) را بر زبان می‌آورم و از او می پرسم چرا بیقرار این مجلس بوده و چرا دلباخته حضرت است، اشک امانش نمی‌دهد و چشمانش بارانی می‌شود.

فاطمه خانم که مادر دو دختر ۹ و ۱۲ ساله است یکی از حاجت‌های بزرگ زندگیش را از بانوی سه ساله کربلا گرفته است. احوال و تجربه‌ای که فاطمه خانم دارد را خیلی از عاشقان کربلا دارند و مگر می‌شود به این بانو متوسل شد و حاجت نگرفت.

سفره‌ای که دختران میهمانش هستند

سفره حضرت رقیه(س) بر خلاف دیگر روضه‌های کربلا، میزبان خانم‌ها و دختران خردسال، نوجوان و جوانی است که در دستان بعضی از آنها عکس شهیدی دیده می‌شود که از بستگان و خانواده‌اش است، دخترانی که سربند سبز "یا رقیه بنت الحسین(ع)" را بر پیشانی بسته‌اند و می‌خواهند با دردانه امام همدردی کنند. 

مراسم با قرائت قرآن توسط قاری نوجوان، آقای نبی زاده شروع می‌شود و بعد فضه سادات حسینی به روی سن می‌آید و خیر مقدم می‌گوید و از همه حاضران و مهمانان برنامه که از خانواده شهدا و دختران قرآنی و زائران و مجاوران در مراسم حضور دارند می‌خواهد یک صدا، نوای لبیک یا رقیه(س) را سر دهند. 

سپس حاج علی ملائکه، حاج احد سبزی و حاج علی علیمردانی که از مداحان و پیرغلامان حسینی هستند در سوگ از دست دادن حضرت رقیه(س)، دل ها را روانه خرابه‌های غمگین و پر درد شام می‌کنند و روضه‌ای از زبان دختری می‌خوانند که در فراق پدر می‌سوزد و می‌سازد و به شهادت می‌رسد.

"خرابه‌های زمین، رقیه‌های زمان"

همانطور که قدم می‌زنم و بین چشم‌ها و دل‌ها چرخ می‌زنم، چشمم به کودکانی می‌افتد که در کنار دیواره پیاده روی خیابان اخوان ثالث، شام غریبان راه انداخته‌اند و شمع روشن کرده‌اند تا شاید امشب خانه دل سوگواران در خرابه‌های شام که هنوز در رنج اسارت به سر می‌برند، کمی آرام گیرد. دل حضرت زینب(س)، حضرت رباب و سکینه و ...

کمی جلوتر، بنری نصب شده که روی آن نوشته "خرابه‌های زمین، رقیه‌های زمان" و چند تصویر از مردم مظلوم غزه به نمایش گذاشته شده است و در کنار این عکس‌ها، چند بنر بزرگ و سفید برای نقاشی دیواری ویژه کودکان جانمایی شده است تا کودکان امروز، به نیابت از حضرت رقیه(س)، نقشی بر این دیواره ترسیم کنند و ارادت خود را به صاحب این شب و روز نشان دهند و بگویند ما هم مخالف ظلم و ستم به کودکان معصوم و بی پناه هستیم، چه ظلم بر بانویی سه ساله در ۱۴۰۰ سال پیش و چه ظلم بر کودکان امروزِ غزه که رژیم کودک کش صهیونیستی بر آنها روا می دارد.

به سراغ مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی می‌روم که سردمدار این مراسم بانوانه هستند تا بیشتر جویای جزئیات مراسم شوم.

فاطمه دژبرد درباره سفره حضرت رقیه(س) می‌گوید: برای دومین سال متوالی است که این سفره با مشارکت و حضور گسترده مردم در محله سجاد مشهد پهن می‌شود.

دژبرد با اشاره به حضور بیش از ۵ هزار نفر در این مراسم که مهمان سفره حضرت رقیه(س) هستند، افزود: این مراسم با حضور خانواده شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و لشکر فاطمیون، شهدای امنیت، ۶۰۰ نفر از دختران مجموعه‌های قرآنی مشهد و دیگر زائران و مجاوران حرم علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شده است. 

وی ادامه داد: مردم در این برنامه نذری‌های خود شامل حلوا، عروسک، خرما و ساندویچ را توزیع می‌کنند.

دژبرد ابراز کرد: امسال با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کشته شدن کودکان مظلوم غزه و محکوم کردن نسل کشی اسرائیل، پویش "خرابه‌های زمین، رقیه‌های زمان" را راه اندازی کردیم تا کودکان، نقاشی‌های خود را که رنگ و بوی کربلایی دارد به نیابت از حضرت رقیه(س) به کودکان غزه هدیه دهند.

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در پایان هدف از برپایی سفره حضرت رقیه(س) را پاسداشت شهادت بانوی سه ساله کربلا دانست و افزود: معتقدیم شعار "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" همچنان ادامه دارد و امیدواریم این مسیر تا زمان ظهور حضرت حجت(عج) ادامه یابد تا دیگر رقیه مظلومی در جهان وجود نداشته باشد.

گفتگو با کودکان درباره اتفاقات مذهبی و تاریخی

در بخشی از مراسم خانم احمدی که از محله سرافرازان مشهد به همراه دو دختر و همسرش به این مراسم آمده است توجهم را جلب می‌کند. او می‌گوید: من از طریق بنرهای مراسم که در سطح شهر نصب شده بود از این برنامه اطلاع پیدا کردم و با همسرم تصمیم گرفتیم به اینجا بیاییم. 

خانم احمدی که دختران ۴ و ۱۳ ساله‌اش کنارش نشسته‌اند معتقد است بچه‌ها را باید از کودکی به مراسم مذهبی آورد تا محبت اهل بیت(ع) از همان سنین پایین در دلشان رونق بگیرد. 

می‌پرسم چه می‌کنید تا این اثرپذیری عمیق تر شود، جواب می‌دهد: باید برای بچه ها توضیح داد. با آنها حرف زد. به عنوان مثال نمایشی که درباره کودکان غزه بود و الان دیدیم، دختر کوچکم درباره‌ این صحنه‌ها از من سوال می‌کرد و من در حین اینکه داشتم کلیپ را می‌دیدم برایش توضیح می‌دادم. 

می‌پرسم روش شما تاثیر هم داشته که به دختر بزرگترش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: خدا را شکر تا الان اینطور بوده، همانطور که دختر بزرگم الان چادر سرش می‌کند و این موضوع روی دختر کوچکم نیز تاثیر گذاشته است. با وجود اینکه هوا گرم است از من می‌خواهد چادر سرش کنم یا لباس‌های پوشیده تنش کنم. از خانم احمدی تشکر می‌کنم و گوش به مراسم می‌سپارم.  

اجرای مراسم با دکلمه خوانی دختر نوجوان، مهدیسا بهروزیان ادامه می‌یابد و سپس بازخوانی مداحی‌های معروف توسط گروه سرود کبوتران حرم، نمایش نماهنگی درباره رنج کودکان غزه، نمایش اسارت و درد دوری از بابا حسین(ع) با هنرمندی گروه نمایش "کاروان عشق" و اجرای سرود پایانی توسط گروه سرود دخترانه "باران رحمت" از دیگر برنامه‌های متنوع و فرهنگی مراسم سفره حضرت رقیه(س) در شب شهادتش بود و در پایان، از ۵ هزار میهمان سفره، پذیرایی صورت گرفت. همچنین به کودکان دختر و پسر حاضر در مراسم نیز هدایایی، اهدا شد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.